– Hvis ikke jeg elsker det, hvordan kan publikum elske det?

UNIKT: Andreas Kjøll og resten av medlemmene i Comet Kid leverte lørdag en livekonsert som overgikk alles forventninger. (Foto: Thea Heltne Kjelstad)

Comet Kid har siden sin oppstart høstet ros fra konsertscener over hele landet for deres lidenskapelige tilstedeværelse på scenen, hvor de gang på gang overvelder publikum med en fargerik dose av engasjement, selvtillit og hemningsløs moro.

Mediehuset Altapostens kulturjournalist Bernhard Hienerwadel ble såpass imponert at han valgte å trille sekseren på terningen etter deres opptreden på årets Aronnesrock. Vokalisten i det GAFFA-prisbelønte bandet, Andreas Kjøll, sier seg også fornøyd med egen opptreden.

– Showet vårt i dag var sinnsykt bra! Det var så god kok i publikum, jeg hadde mye energi, ting satt og gutta i dag spilte rett og slett dritbra. Aleks var amazing, sier Kjøll, og nikker mot gitaristen i bandet, Alexander Hoddevik.

GITARKAR: Gitaristen Alexander Hoddevik bidro i stor grad til å skape et deilig engasjerende liveshow. (Foto: Thea Heltne Kjelstad)

– For meg er det ekstremt viktig at det som spilles live er bedre enn det som spilles inn i studio. En ting er å spille inn en plate, hvor du har massevis av forsøk på å gjøre det bra. Du kan gjøre noe om igjen hvis du synes det er kjipt, og perfeksjonere det helt til den ytterste detalj. Når du spiller live derimot, har du kun den éne sjansen.

Må psyke seg ned før konsert

Kjølls suksessoppskrift for å få et vellykket liveshow er kanskje en hakket mer kompleks prosess enn mange andre bands rutiner. I følge han er det nemlig viktig å psyke seg helt ned og la sjela og sinnet legge seg i deppekroken for en liten stund.

– Før jeg skal på scenen sørger jeg for at jeg får meg selv skikkelig lavt nede, og gir meg selv så lav energi som mulig før jeg skal på scenen. Det er fordi når jeg da går på scenen, får jeg med en gang masse adrenalin kastet mot meg og da kan jeg levere en bra konsert. Jeg må få meg ned for å løftes opp.

Om du møter en skjeggete gullstrupe hvor hans ellers funklende øyne heller er smådeppa, må du altså ikke ta det personlig.

– Jeg kan virke sur og deppa før konsert, men det er bare for å kunne yte best mulig og få mest mulig energi.

Skal man tro Kjøll har det ikke bestandig vært like naturlig å levere et show av det kaliber Comet Kid har. I begynnelsen føltes det mere påtatt å gi såpass mye av seg selv.

– Før var det sånn at om jeg så noen i publikum som reagerte på noe av det jeg gjorde, tok jeg det ganske mye til meg. Jeg tenkte at nei, nå gjorde jeg noe kleint, eller nå gjorde jeg noe rart. Men nå er det mere sånn at jeg sier til meg selv: Hvis ikke jeg elsker det jeg gjør på scenen, hvorfor skal publikum elske det da?

GIR ALT: Selv om humørbarometeret er på minussiden like før konsert, er vokalist Andreas Kjøll bandets unike energibombe så snart han er på scenen. (Foto: Thea Heltne Kjelstad)

– Derfor er det blitt sånn at hver gang før jeg skal på scenen tenker jeg at dette som skjer nå, det er faen meg det kuleste i hele verden. Da blir det det kuleste for de som ser på òg, sier han, med et smil om munnen.

Roser årets Aronnesrocken-bookinger

Det er tydelig at Kjøll vektlegger publikummets opplevelse når det kommer til å definere et bra liveshow.

– Når man spiller live skal man ha masse energi, gjøre ting som fenger publikum, og friste de til å være med, sier han, og legger til: – Den beste reaksjonen man kan få er hyling. Hyling og dansing.

Og dansing, hyling, smil og tårer var mulig å se på mange kropper i publikumshavet som samlet seg foran Europris-scenen lørdag. Det hender også at vokalisten selv tar seg en tur ut på konserter for å sanke inspirasjonsfrukter. Da handler det om å se etter de som leverer noe mer enn en statisk fremførelse av sine innspilte låter.

– Kakkmaddafakka, som spilte isted – det er et bra liveband. De var fantastiske. Major Parkinson, The Modern Times, Västerbron, Biru Baby – det var heeelt nydelig.

BRUNO MARS?: Andreas Kjøll forteller at det ville vært kult å samarbeide med Bruno Mars, og nevner videre Versace On The Floor som hans favorittsang. (Foto: Thea Heltne Kjelstad)

– Vi holder på så lenge det er gøy

Det var alltid intensjonen at Comet Kid skulle bli et bra liveband. Det ble bestemt allerede før den første platen, Roots, var spilt inn, forteller han. Nå har bandet har fått på seg ryktet som et av landets beste liveband, GAFFA-prisen i kategoriene “Årets norske album” (2015) og “Årets norske gruppe” (2015). Men bandet har fortsatt mål og ambisjoner å strekke seg etter.

– Vi spiller for det meste i Norge, men vi har spilt i Tyskland to ganger tidligere – i Hamburg og Berlin. Vi har lyst til å spille mere utenlands nå. Japan er min store drøm hvertfall, smiler han.

– Ellers vil jeg jo kunne leve av musikken, spille så mye som mulig og få til så mye som mulig. Jeg elsker jo å spille live over alt på jord. Men så er det jo sånn at musikk er også business, og med en gang det er penger involvert kan litt av gleden forsvinne, men jeg prøver å holde fast i gleden.

Årets Alta-besøk var ikke Comet Kids første. Så sent som i fjor spilte bandet i Nordlysbyen, og også da trilte Altaposten terningen til den landet på seks – noe Kjøll sier seg helt enig i.

– Jeg vurderer alltid egen opptreden etter vi har spilt. I starten leste jeg mye anmeldelser av oss, men nå tar jeg ikke det så mye til meg lengre. Vi vet hva vi holder på med.

Forkjærlighet for allegoriske tekster

I 2015 skrev GAFFA om Comet Kid: “De allsangvennlige og fengende melodiene er pakket inn i en forfriskende ujålete produksjon, og tekstene bandet byr på forsøker aldri å male opp noen intrikate, labyrintaktige bilder i lytterens hode.”. Og nettopp tekstene er noe som i følge Kjøll er viktig både for han personlig, og for bandet som en helhet.

– Det er viktig for meg at jeg kan tro på sangene, og at jeg kan stå på en scene og synge noe som betyr noe for meg.

Hele bandet skriver de fleste låtene sammen, og historiene kommer gjerne fra egne eller andres opplevelser. “Little Lady” oppsto når Kjøll var på trikken.

– Jeg så ei jente jeg ble litt forelsket i, men turte ikke si hei.

DOBBEL BETYDNING: Comet Kid skriver ofte låter som virker lyse, men som under overflaten egentlig er dype og lysskye. (Foto: Thea Heltne Kjelstad)

Kjøll forteller videre at han selv har sans for en spesiell type tekster med dobbel mening – gåter, om du vil. For selv om mange av Comet Kids mest populære låter, som den omstridte “Psycopath” “When I’m Dead”, “So Far” og “Sweet Love” kan virke lystig, er det ikke alltid tilfelle.

– Jeg liker veldig godt sanger som du kanskje tror er koselige og fine, men som egentlig er skikkelig dype. Låtene våre har egentlig ganske mørke tekster, det er ikke noe happy ending i de fleste låtene selv om det høres sånn ut, meddeler han, og trekker fram “Psycopath” som eksempel.

– Om du leser tekstene vil du kanskje skjønne at mange av de er mye dypere enn de virker. Teksten til “Psycopath” er jo i utgangspunktet drøy, men det er mye mellom linjene der som må tolkes. I den låta der er det én linje som forsvarer alt sammen, røper han.

– Det er viktig for meg at publikum kan kjenne seg igjen i aspekter av låtene våre. Men jeg håper ingen kjenner seg igjen i Psycopath, ler han. Den var i utgangspunktet ment for å være en låt som var gøy å spille på nachspiel.

NÆRT HJERTET: For Andreas Kjøll er det viktig at låtene kommer fra hjertet. At de skal bety noe. (Foto: Thea Heltne Kjelstad)

Nulltoleranse for negativ energi

Han forteller videre at i alle låtene han skriver, er det tre lag:

– Det ene laget er det du leser helt konkret i sangteksten. Det andre laget er det publikum tolker og hva låta betyr for publikum. Det tredje laget er hva den betyr for meg. Det er som regel hemmelig.

– Hvis du spør meg om hva en låt handler om, da kommer jeg til å spørre deg om hva den betyr for deg.

So Far, som er en av bandets mest populære og kanskje sterkeste sanger, meddeler han at handler om netthat fra venner på Facebook.

– Låta handler om mennesker jeg trodde jeg kjente og likte men som har ytret seg superrasistisk på nett.

Og negative vibber har han tydelig nulltoleranse for. Da han var 25 år gammel tok han et oppgjør med seg selv og menneskene han omga seg med.

– Jeg ville ikke ha fiender, så jeg tilfredsstilte mennesker utover min egen integritet. Jeg ville heller at de skulle like meg enn at jeg skulle være uenige med dem. Men etterhvert fikk jeg en åpenbaring om at shit, jeg trenger ikke være venn med alle – i det hele tatt! Er det mennesker som bare er negative og bærer med seg dritt, så kan jeg i dag fjerne de fra livet mitt uten å få dårlig samvittighet. Og det er så utrolig deilig. Det er klart man kan diskutere med folk og være uenig. Men jeg tror det er viktig å si til seg selv at man ikke vil ha negative mennesker i livet sitt, men heller omringes med mennesker som gir positiv energi. Alle vennene jeg har nå er fine mennesker, og jeg har valgt de i livet mitt av nettopp den grunn.

LIDENSKAPELIG: Andreas Kjøll måtte ta seg et øyeblikk under deres konsert på årets Aronnesrock. (Foto: Thea Heltne Kjelstad)

Vil fjerne fordommer overfor homofili
Blant Comet Kids fantastiske diskografi finner vi mange låter med kjærlighetstematikk. Det som er spesielt for mange av låtene er at de bevisst ikke er kjønnsdefinert, noe han selv tror resulterer i at flere kan kjenne seg igjen i hva tekstene handler om.

– I veldig mange av våre kjærlighetslåter bruker vi ikke “hun” eller “han”. Tekstene skal kunne treffe alle, uansett om du er mann som liker mann eller kvinne som liker kvinne. Eller om du er heterofil.

Selv om han tror musikk med politisk budskap kanskje veide mye tyngre før, mener han at det fremdeles er mulig å utgjøre en forskjell i samfunnet ved å bruke musikken som kanal. Blant mange gode kampsaker, er det spesiell én sak som står hans hjerte nært.

– Min hjertesak er å få bort fordommer overfor homofili. Akkurat det synes jeg er merkelig at skal være i 2017. Selv har jeg mange homofile venner, og synes det er veldig rart at det skal være et hat mot dem.

Låta “When I’m Dead”, som har vært tungt rotert og fått svært god mottakelse, omhandler et annet viktig tema for Kjøll: mobbing. På mange måter fungerer låta som en musikalsk finger i været til hans ungdomstid og de negative menneskene.

– When I’m Dead er for meg den låta som har vært vanskeligst å skrive. Den er veldig personlig, den er veldig tung, men samtidig var det veldig deilig å få skrive den. Det er en sterk låt som betyr mye for meg. Når jeg vokste opp var det ingen som trodde jeg kom til å få til noen ting i det hele tatt, noe jeg tror mange andre også kan kjenne seg igjen. Så låta er en hevn på en måte til de som ikke trodde på meg – se her, jeg klarte det.